व्यापार विकास (बिजनेस डेवलपमेंट)

व्यापार विकास (बिजनेस डेवलपमेंट)

एम्प्री, भोपाल के बिजनेस डेवलपमेंट (बीडी) समूह की स्थापना सीएसआईआर के आदेश पर व्यावसायिक गतिविधियों के समन्वय द्वारा संस्थान के वित्तीय संसाधनों को बढ़ाने के लिए सेवाएं प्रदान करने के उद्देश्य से की गई थी। यह प्रभाग सिद्ध (proven) प्रौद्योगिकियों के मौजूदा क्षेत्रों में सपोर्ट करके और तकनीकी विकास के लिए नई कंपनियों को आकर्षित करके संस्थान और बाहरी एजेंसियों के बीच एक सेतु  प्रदान करता है। बीडी सार्वजनिक क्षेत्र और निजी उद्यमियों के लिए प्रौद्योगिकियों के व्यावसायीकरण के लिए योजनाबद्ध और व्यवस्थित तरीके से व्यवसाय के नए क्षेत्रों की पहचान और विश्लेषण करता है। संस्थान हितधारकों को अपनी सेवाओं की गुणवत्ता पर काफी जोर देता है, मुख्य रूप से बाहरी वित्त पोषित परियोजनाओं के लिए वितरण योग्य सेवाओं पर। यह गतिविधि गुणवत्ता और सेवा दोनों के संदर्भ में आवश्यकताओं पर विचार करते हुए यह निर्धारित करने का एक उपाय है कि सेवा या उत्पाद किस स्तर तक ग्राहकों की अपेक्षाओं को पूरा करता है।

 

The activities of BD group are primarily focused in following areas:

  • Intellectual Property Management

The IPR system encourages creativity to maintain the technological superiority to sustain and enhance the economic benefits. The intellectual property includes patents, copy rights and design. The activities involve:

    • Motivating researchers for strong IP culture.
    • Drafting patent specifications.
    • Liaison with IPMD, CSIR for updating records.
    • Development and maintenance of knowledgebase of patents filedTechnology Transfer

The activities regarding transfer of technologies developed at AMPRI involve:

    • Preparation of technology profiles for a view at glance.
    • Liaison with NRDC, PPD, CSIR.
    • Negotiations, exchanges and feedbacks from entrepreneurs showing interest in AMPRI technologies.
    • Drafting and finalizing license agreement.
    • Establishing license fee of processes.
    • Royalty collection.
    • Development of database of potential technologies for commercialization.
  • Customer Satisfaction Evaluation

The activities involve:

    • Preparation of questionnaire to get the customer feedback on the quality of service provided.
    • Liaison with the customer to get their valuable feedback.
    • Providing necessary feedback to scientists in laboratory to improve the processes, wherever required.
    • Interaction with Customer Satisfaction Evaluation Unit (CSEU), CSIR for Customer Satisfaction Index (CSI) determination